Door Bert

(Tarwevrij, koemelkvrij, veggie)

squaready20170131210629

Eva heeft een intolerantie voor tarwe. Zodra we dit wisten, probeerde ik de tarwe in al mijn recepten te vervangen. In de Bio-Planet ontdekte ik teff, een graansoort uit de familie van de liefdesgrassen… Zo romantisch!

Via een vriendin kwam ik te weten dat teff vaak wordt gebruikt in de Ethiopische keuken. Ga maar eens naar een Ethiopisch restaurant: je krijgt er gegarandeerd een gigantische teffpannenkoek met allerlei warme groenten, die je kan delen met je gezelschap.

Pannenkoeken van teff (2 stuks)

4 grote eieren

200 gr teffmeel

400 a 500 ml amandelmelk

1 koffielepel kokosolie

toppings naar wens: passievrucht met honing, gebakken appeltjes met gehakte gehakte noten, een handje bosbessen of rode vruchten, gestoomde groenten…

Doe de 4 eieren in een kom en sla ze met een klopper tot een luchtig schuim. Ik doe dat omdat teff zich moeilijk laat bewerken, dus hoe fijner je beslag, hoe luchtiger de pannenkoeken. Meng het teffmeel en de amandelmelk onder het schuim en roer tot er een vrij dik maar toch lopend beslag ontstaat.

De hoeveelheid melk hangt af van hoe groot je eieren zijn. Ik voeg de melk in beetjes toe, tot het beslag net dik genoeg is. Teveel melk zorgt ervoor dat de pannenkoeken moeilijk bakken en makkelijk breken. Pas er dus mee op. Beter een wat te dik beslag dan een te dun.

Teffmeel bakt heel wat trager dan gewone bloem of speltbloem, dus verschiet niet als het 10 minuten duurt eer je pannenkoek klaar is.

Doe een koffielepel kokosolie in een pan en zet die op een hoog vuur. Giet je beslag erin. Controleer geregeld de onderkant. Zodra die er goed uit ziet, schuif je de pannenkoek op een bord en draai je hem om door het bord ondersteboven uit te kiepen in je pan. Teff breekt makkelijk, dus probeer de pannenkoek zeker niet gewoon met een spatel om te draaien, dat is mij nog nooit gelukt. Bak de andere zijde tot de pannenkoek mooi goudbruin is. Klaar!

reis
Kiekje dat Eva maakte op weg naar Zuid-Frankrijk. Pannenkoeken, choco, mango en thee: perfect ontbijt op een lelijke regenachtige parking.

Gebruikte producten: Teffmeel van de Bio-Planet, emaillen kopjes van Comptoir des Objets, hervulbare flessen van Dopper.

