– Door Eva 

Op vrijdag doen wij boodschappen. Correctie: déden ‘wij’ boodschappen. Want een tijd geleden besloot ik om niet meer mee te gaan naar de Colruyt en de Bio Planet. Onze shoppingstijl is te verschillend. Bert vliégt door de rekken, neemt alleen mee wat hij nodig heeft. En ik… Euh, tja… Ik bekijk alle opties, ben afgeleid door iets roods op de bovenste plank, keer terug naar de eerste rayon, loop langs de koelkasten om naar de ijsjes te kijken (die ik toch niet mag eten door mijn koemelk-intolerantie), lees een halve Kiekeboe… Samen shoppen werkt dus niet echt bij ons.

Sporadisch ga ik wel nog mee. Dan werkt Bert het lijstje af terwijl ik de nieuwe producten in het gamma bekijk. Zo stond ik me een paar maanden geleden te verwonderen over de wasschillen die de Bio Planet verkoopt. In de auto zei ik tegen Bert: ‘Dat zijn dus vrúchten die je in een zakje stopt, op je was legt en dan wást dat. Hoe zot is dat?!’ Toch had ik de schillen niet in onze kar gelegd. Want: ‘Werkt dat wel? Allez, ja.’

Ik was dus blij toen het Rotterdamse merk Seepje me een paar weken geleden contacteerde. Of ik hun ecologische wasschillen wilde proberen? Ja, gij!

Seepje stuurde me een zakje schillen met ‘Zomerse vakantiegeur’ en een flacon wasmiddel voor de witte was met ‘Vers geperste lentegeur’ in. De verpakkingen zijn gemaakt van recycleerbaar karton. Of, hoe Seepje het verwoordt op de verpakking: ‘Deze verpakking is gemaakt van 100% recycleerbaar karton. Gooi ‘m gerust weer bij het oud papier. Vindt-ie fijn.’ In alles (verpakking, namen van de geuren, de kleurtjes en website) voel je dat dit een merk is met humor, wat ik heel fijn vind. Een glimlach tijdens het wassen is mooi meegenomen, toch?

Het vloeibaar wasmiddel is héél vloeibaar (Lomperiken zoals ik: opletten als je het de eerste keer gebruikt, bij mij is er -uiteraard- een deel over de rand van de verdeeldop gekwakt) en ruikt lekker. Het parfum is niet te overheersend (dat haat ik) en je was voelt lekker soepel aan. Ook de wasschillen zijn verbazend gemakkelijk in gebruik: je doet gewoon 4 hele of 8 halve schillen in het katoenen zakje dat bijgeleverd wordt en stopt het bij je was in de trommel. In het wasverzachterbakje doe je 10 druppels etherische lavendelolie. En hops: je kan aan het wassen. Je kan de schillen 3 keer gebruiken, daarna gooi je ze bij het groenafval. Ook op de schillen niets aan te merken: ze wassen echt goed, en door de lavendelolie heeft je wasgoed een natuurlijke, aangename geur.

Soit, ik ben verkocht. Jammer dat het product nog niet in Gent te koop is (Bij dezen een kleine oproep naar de Gentse winkels. Joehoe! Wij willen Seepje offline kopen!). Maar je kan de vloeibare zeep (voor bonte en witte was) en wasschillen online kopen op de website van Seepje. Daar vind je ook alle verkooppunten terug (…Komaan! Er is zelfs een verkooppunt in Aalst! Gentje where you at?!).

Met welke producten wassen jullie? Zijn er onder jullie die zelf hun wasmiddel maken? Ik ben benieuwd!

Schermafbeelding 2016-07-08 om 16.34.36.png

