– Door Eva

In november las ik in De Standaard een artikel over hormoonverstorende ingrediënten in huishoud- en verzorgingsproducten. Ik googelde alle ingrediënten die schadelijk zijn voor je lichaam, maakte een lijst en haalde al mijn verzorgingsproducten uit het rek. Zorgvuldig nam ik de etiketten door van al mijn bodylotions, flesjes zonnemelk, haarmaskers, douchegels, oliën, handcrèmes, voetenbalsems en deodorants (jep, tot voor kort kocht ik alles in ’t meervoud. Ik zou eens zonder bodylotion moeten vallen! HORROR, menschen, HORROR!) en gooide alle schadelijke flessen en flacons in de vuilnisbak. In de plaats kocht ik onder meer een geweldige lippenbalsem van Dr. Hauschka, bioshampoo en -conditioner bij mijn kapper en de heerlijk geurende douchegels, -scrubs en -oliën van RainPharma.

Een paar weken later las ik (alweer) in De Standaard een artikel over Bea Johnson, de Queen Of Zero Waste. Johnson groeide op in een eenvoudig huis in Zuid-Frankrijk. Toen ze verhuisde naar de Verenigde Staten ruilde ze haar leven dicht bij de natuur in voor de American Dream: als thuisblijvende moeder van twee managede ze haar (groot uitgevallen) huishouden. Het gezin woonde in een mansion, had twee wagens en consumeerde zich te pletter. Tot Johnson zich afvroeg of het eigenlijk niet anders kon. Zij en haar gezin verhuisden naar een veel kleinere woonst en pasten, met vallen en opstaan, hun levenswijze drastisch aan. Sinds Johnson o.a. haar groenten in linnen zakken en vlees in glazen bokalen stopt, alle wegwerpspullen (kartonnen koffiebekers, servetten op restaurant, fruitstickertjes,…) weigert, zelf koekjes bakt voor haar zonen (geen plastic wikkels!) en amper twee maal per jaar kleren shopt (in de tweedehandswinkel, uiteraard), produceert haar gezin nog maar de inhoud van een (1!) weckpot aan huishoudelijk afval per jaar. Doink.

Na het lezen van dat artikel was ik helemaal gebeten door de materie. Ik kocht Johnsons boek Zero Waste Home en las elke avond tips voor een natuurlijk, gezond leven waarbij niet consumeren, maar beleven op de eerste plaats staat. Bert, mijn lief, was meteen helemaal mee. Samen zullen we op deze blog berichten over onze zoektocht naar een meer natuurlijk leven. Bert zal op onregelmatige basis recepten posten, ik zal berichten over mijn verzorgingsbrouwsels, favoriete webshops Maar bovenal zullen we het (SUPERLAME, I KNOW) gewoon hebben over ons leven. En al. (Ja toch, he, Bert? …Bert?)

IMG_3330
Zero Waste Home, het boek van Zero Waste Queen Bea Johnson.
